segunda-feira, 1 de outubro de 2007

CentrAl - Novo Material para Asas











Source:
Delft University of Technology


Date: September 28, 2007



New Material for Aircraft Wings Could Save Billions



Science Daily - Building aircraft wings with a special aluminium fibre combination makes them nearly immune to metal fatigue. The application of this technology, partly developed at Delft University of Technology, will lead to substantial savings.



The unusual qualities of this special material (called CentrAl, an abbreviation of Central Reinforced Aluminium) can make a significant contribution to the development of truly energy-efficient, 'green' aircraft. Lower fuel consumption and reduction of maintenance costs could lead to worldwide savings as high as $100 billion.





Fatigue is a phenomenon that affects materials after long-term exposure to cyclic loading. As a result of varying loads, fractures eventually occur. The new, high-quality central aluminium constructions are stronger than the Carbon Fibre Reinforced Plastic (CFRP) constructions that have recently been used in aircraft wings such as the boeing 787. By using CentrAl wing constructions, the weight can be reduced by another 20 per cent compared to CFRP constructions. Furthermore, using central results in considerably lower manufacturing and maintenance costs.





The CentrAl concept comprises a central layer of Fibre Metal Laminate (FML), sandwiched between one or more thick layers of high-quality aluminium. This creates a robust construction material which is not only exceptionally strong, but also insensitive to fatigue. The CentrAl technique allows for simple repairs to be carried out immediately, as is the case in aluminium constructions, but not the case when using CFRP constructions.





This patented new concept is one of the results of an intensive collaboration between the company gtm advanced structures, founded in the hague in 2004 and specialising in new aircraft materials and constructions, the American Aluminium Company ALCOA, and the Faculty of Aerospace Engineering of Delft University of Technology.




During a conference in Delft (conference on damage tolerance of aircraft structures: 25-28 september 2007), GMT and ALCOA have presented the new concept to international experts in the field of metal fatigue and damage sensitivity of aircraft constructions. the US Air Force, ALCOA and GMT will also shed new light on the fact that the new CentrAl materials create possibilities for so-called 'carefree structures'.




These are aircraft constructions that are less sensitive to damage caused, for example, by fatigue, hail storms, other weather phenomena, trucks that collide with the aircraft and corrosion. Carefree aircraft constructions will be characterised by significantly reduced maintenance costs.




Fonte:
Universidade de Tecnologia Delft


Data: 28 SET 2007



Material Novo para Asas de Aeronaves Poderia Poupar Bilhões



Ciência Diária – Construção de asas de aeronaves com uma combinação de fibra de alumínio as fazem imunes à fadiga metálica. A aplicação desta tecnologia, parcialmente desenvolvida na Universidade de Tecnologia Delft, conduzirá a economias substanciais.



As qualidades inusuais deste material especial (chamado CentrAl, uma abreviatura de Central de Alumínio Reforçado) pode promover significante contribuição ao desenvolvimento de energia-eficiente, aeronave ‘verde’. Um mais baixo consumo de combustível e redução de custos de manutenção poderiam conduzir a economias mundialmente tão altas quanto $100 bilhões.



Fadiga é um fenômeno que afeta materiais após exposição em longo períodos a carga cíclica. Como um resultado de cargas variantes, fraturas eventualmente ocorrem. As novas, construções com alumínio de alta qualidade central, são mais fortes do que as construções Plásticas Reforçadas com Fibra de Carbono (CFRP) que têm recentemente sido usadas em asas de aeronaves tais como o boeing 787. Com o uso de construções de asa com CentrAl, o peso pode ser reduzido perto de outros 20 porcento comparadas às construções CFRP. Além disso, usando CentrAl resulta em considerável barateamento de custos de fabricação e manutenção.



O conceito CentrAl consiste de uma camada central de Fibra de Metal Laminado (FML), sanduichada entre uma ou mais camadas grossas de alumínio de alta qualidade. isto cria um material de construção robusta o qual não é somente forte excepcionalmente, mas também não suscetível à fadiga. A técnica CentrAl leva em conta reparos comuns a serem executados imediatamente, como é o caso em construções de alumínio, mas não no caso quando usando construções CFRP.



Este caracterizado novo conceito é um dos resultados de uma intensiva colaboração entre as companhias GMT estruturas avançadas, estabelecida na Holanda em 2004 e especializada em novos materiais e construções de aeronaves, a Companhia Americana de Alumínio - ALCOA e a Faculdade de Engenharia Espacial da Universidade de Tecnologia Delft.



Durante uma conferência em Delft (conferência sobre tolerância de avaria de estruturas de aeronaves: de 25 a 28 set 2007), a GMT e ALCOA têm apresentado o novo conceito aos especialistas internacionais no campo de fadiga metálica e suscetibilidade aos danos de construções de aeronaves. A Força Aérea dos Estados Unidos [USAF], a ALCOA e GMT também esclarecem sobre o fato que os novos materiais CentrAl criam possibilidades para a tão falada ‘estruturas livres de cuidados’.

Estas são construções de aeronaves que são menos suscetíveis aos danos causados, por exemplo, pela fadiga, tempestades de granizo, outros fenômenos atmosféricos, caminhões que colidem com aeronave e corrosão. Construções de aeronaves livres de cuidados serão caracterizadas pelos custos significantemente reduzidos de manutenção.




Tradução: George Rocha em 28 SET 2007

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