quarta-feira, 27 de outubro de 2010
Read Back - Do not Change or Add Any Word - Listen to Carefully
PORTUGUÊS ENGLISH
Legacy N600XL colisão com Boeing GOL 1907
APROVAÇÃO do Plano de Vôo até Manaus (gravadores dos Bastidores)
O avião Legacy N600XL, já estava no ar logo após a decolagem, voando a Saída OREN (OREN Departure) quando o diálogo abaixo aconteceu entre o controlador de tráfego aéreo do Controle de Saída (Departure Control) em São José dos Campos e o controlador de tráfego aéreo em Brasília (Area Control Center), respectivamente nesta ordem:
- Brasília, é São José [dos Campos].
- Fala, São José.
- Oi, Brasília, o November, Meia, Zero, Zero, X-Ray, Lima, para Eduardo Gomes; São José, Eduardo Gomes, solicitando o nível 370.
A resposta do Centro de Controle de Área BRASÍLIA, autorizando o nível de voo 37000 pés:
- 370, Transponder 4574, proa de Poços [ de Caldas ].
O Controlador de Tráfego Aéreo em São José dos Campos fez o cotejamento do que foi autorizado por Brasília, mas o controlador de tráfego aéreo em Brasília não contestou o erro cometido pelo controlador de tráfego aéreo em São José dos Campos, o qual cotejou:
- Confirmo, 370 até Eduardo Gomes, proa Poços [ de Caldas ], qual é a freqüência que te chamo?
O Controlador de Tráfego Aéreo em Brasília informou as freqüências de rádio possíveis e tornou confirmar o nível que ele autorizou:
- 126.05, 135.60, nível 370.
O ERRO FATÍDICO:
O Controlador de Tráfego Aéreo em São José dos Campos ACRESCENTOU a palavra ATÉ ao cotejamento e em seguida transmitiu da mesma forma cotejada para os pilotos do Legacy.
Todo esse dialogo acima foi efetuado no idioma PORTUGUÊS, portanto, nada tem a ver com falta de proficiência em inglês.
Foram conversas feitas através de rádios reservados da Aeronáutica, os quais nada têm a ver com os rádios dos aviões envolvidos ou com os gravadores de bordo, "Caixas Pretas".
Às 18:51 UTC last communication
Controlador de Tráfego Aéreo: N600 squawk identification, maintaining flight level 370, under radar surveillance.
Legacy: Roger.
Legacy N600XL colisão com Boeing GOL 1907
ENGLISH
Legacy N600XL and Boeing GOL 1907 midair
Flight Plan Clearance AS FAR AS Manaus (Approach Control recorders)
Legacy N600XL, it was already in the air short after takeoff, performing OREN Departure when this dialog written below takes place between Sao Jose dos Campos Departure Control's Air Traffic Controller and Brasilia Area Control Center's Air Traffic Controller, respectively:
- Brasilia, it is Sao Jose [Departure Control].
- Speak out, Sao Jose.
- Hi, Brasilia, November, Six, Zero, Zero, X-Ray, Lima, to Eduardo Gomes; Sao Jose, Eduardo Gomes, requesting flight level 370.
Brasilia Area Control Center answered with Clearance to flight level 37000 feet as below:
- 370, Squawk 4574, Heading Poços [de Caldas NDB].
Sao Jose dos Campos Departure Control's Air Traffic Controller read the Clearance back to Brasilia Area Control Center, but Brasilia ACC Air Traffic Controller didn't argue out the clearance read back by Sao Jose Departure Control's Air Traffic Controller, who had read back:
- I confirm, 370 as far as Eduardo Gomes, Heading Poços [NDB). What's frenquency I should call you?
Brasilia ACC's Air Traffic Controller informed two possible radio frequencies and reaffirmed the flight level as cleared:
- 126.05, 133.60, flight level 370.
The fatal mistake:
Sao Jose dos Campos Approach Control's Air Traffic Controller added AS FAR AS to the Clearance read back and on the following act he passed that read back Clearance on Legacy's pilots.
All dialog was spoken in Portuguese, therefore, it has nothing to do with English proficiency lack.
Dialog was transmited through set apart Air Traffic Control Radio channels, which they have nothing to do with all airplanes communication radios on board nor with Cockpit Voice Recorders.
At 18:51 UTC last communication
Brasilia ACC Air Traffic Controller: N600 squawk identification, maintaining flight level 370, under radar surveillance.
Legacy: Roger.
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