quinta-feira, 25 de abril de 2024

PT - DYB LEARJET 45 - TAILWIND LANDING AND MIRRORED WET RUNWAY AND SHORT REMANESCENTE STOP DISTANCE

 


PP - DYB Learjet 45
Better viewing on full screen





All people on board are alive

The plane took off from CHAPECO, SC, BRAZIL [SBCH 27° 08' 02" S, 052° 39' 32" W]  around 17:00 UTC [14:00 BRT] to a short flight for 13 minutes [70 Km = 37,8 NM] to land in ERECHIM, RS, BRAZIL [SSER 27° 39' 48" S, 052° 16' 19" W].

The Learjet 45 had its landing with tailwind above the tailwind limit recommendation of 10 Knots.

We can watch on video the windsock showing wind speed above 10 Knots and swinging in variable directions.

Runway length has 1280 meters.

AERODROME OBSTICLES

- OBS OBST (Antenna) DIST 2564 meters from THR 14, AZM 328 DEG, HGT 280 ft;

- OBS OBST (Antenna) DIST 3434 meters from THR 14, AZM 002 DEG, HGT 475 ft;

- OBS OBST (Antenna) DIST 3701 meters from THR 14, AZM 007 DEG, HGT 408 ft;

- OBS OBST (Antenna) DIST 3059 meters from THR 14, AZM 016 DEG, HGT 347 ft;

- OBS OBST (Antenna) DIST 1604 meters from THR 14, AZM 037 DEG, HGT 182 ft;

Compulsory TFC Circuit by AD SECT SW



In line with Federal Aviation Administration (FAA) specifications, windsocks may be orange, yellow, or white and may not have any logos or lettering. The most useful windsocks for determining wind speed are those with stripes of alternating colors, such as orange and white, or lines at set intervals.

The red and white striped windsock is the most common version, but windsocks of many different colors are used for specific applications where a colorful windsock may not be suitable. Nature reserves tend to only allow green windsocks to prevent color pollution, for example.

The FAA has specific windsock specifications to ensure that you do not end up incorrectly reading a makeshift windsock at a remote aerodrome.

The FAA specifies that the windsock length must be either eight feet [243 cm] with a throat diameter of 18 inches [46 cm] or a length of 12 feet [366 cm] with a throat diameter of 36 inches [15 cm] . The fabric used must be water-repellant and colorfast, as the windsock will be constantly exposed to the elements.

The entire windsock assembly must be able to operate in a temperature range of -67 degrees Fahrenheit (-55 degrees Celsius) to 131 degrees Fahrenheit (55 degrees Celsius) and must be able to sustain wind speeds of up to 75 knots. [139 Km/h]

How to Estimate Wind Speeds

Using the stripes of a windsock, a reasonably accurate estimate of the wind speed can be made.

Each stripe of a windsock represents 3 knots of wind. In other words, the windsock will orientate itself with the wind direction and extend the first stripe when the wind speed reaches 3 knots. When the second stripe extends, the wind speed is 6 knots, and so on, until all stripes are extended when the wind speed is 15 knots or more.



I have been suggesting to pilots to keep on their minds interpreting windsock speed based on windsock angles [ 0 (zero), 45° and 90° ) as illustrated at the right.


Um comentário:

  1. George, desejo sucesso nessa missão de compartilhar o saber.

    Quanto ao acidente, e a falta de observação de dados importantes como: a velocidade de vento, condições de pouso e quando negligenciado o resultado final é sempre com perdas de aeronaves e de vidas, creio que se deve à questão psicológica dos pilotos, envolvidos em outras preocupações do dia a dia o que faz com que deixem de dar a devida atenção em cada voo. Pilotar não é dirigir um carro no solo, é se elevar, e tudo que sobe desce ou cai. Creio que um trabalho periódico de cobrança de postura em início de voo pode deixar os pilotos mais atentos, a vistoria dos dados antes da decolagem: seja ventos, combustível, óleo, pressurização e se a caixa preta quando tiver, esteja ligada, o transponder, o meio de se comunicar e identificar falhas, sejam mecânicas, elétricas, ou humanas.
    Venho acompanhando as normas, e se forem seguidas evitariam muitos sinistros. Por outro lado pilotar exige responsabilidade principalmente consigo mesmo, pois se negligenciar, perde a sua vida, a dos passageiros e da carga quando for o caso de transporte de carga.
    A rotina e a autoconfiança corroboram para erros.
    George, adicionei seu Blog na tela inicial, sigo por aqui.
    Como o entusiasta, projetista de aeronaves, e voado dezenas de vezes como passageiro e não como piloto, sei que não tenho credibilidade funcional, ou seja, tudo que comento é como um estudioso. Logo estou sujeito a correções se for o caso.
    Parabéns pela iniciativa e a disposição de compartilhar suas experiência e saber.

    Abraço.
    Robertomaracujajunior@gmail.com

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